Ensimmäinen etappi päättyy

PV 14: Lama Hotel (2400m) - Syabru Besi (1450m)

Elliotia ei kuulunut illalla eikä yölläkään, päättelimme hänen jääneen jonnekin ylemmäs yöksi koska illalla oli alkanut myös sataa.

Meillä oli vielä noin 12 km Syabru Besiin, joka on Langtangin vaelluksen alku/päätepiste. Sieltä Ossi ja Elliot lähtisivät takaisin Kathmanduun ja Dylan, sekä uusi opas Nara, tulisivat tilalle.

Lämpötila muuttui laskeutuessa taas kuumaksi ja kosteaksi, metsä viidakkomaiseksi ja polku mutaiseksi. Koska Bhim on tältä seudulta kotoisin, hänellä tuntui olevan ystäviä joka kylässä. Pidimme siis paljon taukoja sillä aikaa kun Bhim tervehti kavereitaan.

Mitä lähemmäs laakson alapäätä ja tien alkua tulimme, sitä enemmän alkoi tulla ihmisiä vastaan. Viimeiset kilometrit kävelimme tiellä, muun muassa vesivoimalan rakennustyömaan halki. Joissa on kyllä täällä valtava voima, kun suuret määrät vettä virtaa niissä joka päivä. Perille Syabru Besiin pääsimme yhden maissa iltapäivällä. Vasta siellä puhelinkin toimi ja saimme laitettua Elliotille viestiä missä majoitumme.

Saimme Lhasa Hotellissa erinomaisen lounaan ja pian Elliotkin saapui paikalle. Sitten tuli myös Dylan ja uusi oppaamme Nara jeepillä Kathmandusta. Dylan oli varmuuden vuoksi myös palkannut itselleen kantajan, tähän hommaan mukaan oli lähtenyt nuori Pasang.

Hyvästelimme Bhimin, hän lähti kohti kotiaan, joka on noin kolmen tunnin ajomatkan päässä. Syabru Besi ei kyllä ollut kovin viehättävä paikka, kylä oli pölyävän ja vilkasliikenteisen tien varrella. Tänne tultiin vain sitä varten, että ollaan menossa tai tulossa vaellukselta. Kylän läpi menevä tie jatkuu pohjoiseen ja Kiinan rajalle, joten rekkaliikennettä oli paljon. Onneksi täällä ei tarvitse olla kauaa, matka jatkuu heti aamulla. Tämä oli nyt tavallaan ensimmäisen etapin loppu ja toisen alku. Koko reissun haastavin osuus, Tilmanin sola, oli nyt takana ja seuraava etappi tulisi olemaan helpompaa. Emme esimerkiksi tarvitse enää telttoja, vaan voimme joka päivä majoittua majataloissa tai kotimajoituksissa.